Home / Srbija medj' šljivama / Krava Milka i vrabac Srba, ili šta sve čoveku padne na pamet dok gleda slalom…

Krava Milka i vrabac Srba, ili šta sve čoveku padne na pamet dok gleda slalom…

Foto: milka.com

… a generalni sponzor je Milka. Ne krava, nego kompanija koja proizvodi Milka čokoladu. A još se muvaš po netu pa stalno slušaš brend stručnjake kako stvoriti brend.

To što su danas brendovi je nastalo iz toga što je neko seo, zamislio se ko onaj kameni mislilac, onaj što mu u reklamama puca glava, mislio, mislio, i smislio da hoće da za njegov proizvod zna ceo svet. A da bi ceo svet znao, pa još i poželeo proizvod, on, jelte, mora da bude kvalitetan, a ime mora da mu bude dobro odmereno, lako pamtljivo, zvučno, da može da ga izgovori prosečan stanovnik planete kojim god jezikom da govori. Čitala ja, inače nemam pojma.

I tako, gledam malopre taj slalom, svaki skijaš obučen u onaj Milka prslučić, i lepo ne vidim ni njega, ni kapije, nego vidim Milku kako pase na nekoj švajcarskoj livadi a iza nje se bele Alpi. Setim se onog bilborda – „Samo pomisliš i tu si“ – batalim gledanje slaloma i odem da pravim rum kocke. Ono jes’ da rum kocke nemaju nikakve veze sa Milka čokoladom al’ za to sam imala materijal.

I praveći te rum kocke počnem da kontam sa ciljem da prekontam, što nam, bre, praksa ne ide kad smo teoretski dobro potkovani, mislim ti brend menadžeri, ja, rekoh, nemam pojma, samo tako povremeno mislim i kažem a da me niko nije pitao.

Setim se kako sam čitala da je Milka, ona krava što je farbaju ekološkim bojama da bude onako lepo ljubičasta, odvajkad takva kakva jeste, i kako joj nadenuše to ime od dve reči – mleka i kakaa, prosto da prostije ne može biti. Dobro, jeste i čokolada kvalitetna, ali ima i kvalitetnijih. I tako, ta krava pase na tim livadama ispod Alpa, a gde god si u svetu i ugledaš je kako pase na bilbordima imaš asocijaciju na čokoladu, pa ti se prijede a i odjednom ti se seli u Švajcarsku, onu zemlju po kojoj uporno, već godinama pokušavamo da napravimo Srbiju, i svakoj vlast verujemo da će kol’ko sutra, samo da ih smestimo u fotelju, pa saznamo da nije moguće.

Znači, ljubičasta krava, pa slatko, pa rajski život u Švajcarskoj. To vam je ono kako čokolada brendira zemlju. Valjda. Neka me stručnjaci isprave, rekoh da pojma nemam, samo mislim. gledala slalom.

Nastavim sa onim rum kockama i stignem do naše najukusnije čokolade – Najlepše želje. To je ona čokolada koju smo obožavali kao deca, mini čokolade su bile pakovane u kutiju, ti je otvoriš, jedeš, jedeš, i nekako, kad god nakreneš kutiju ima još. Kao bunar koji ne može da presuši. Čar čokolade bila u kutiji, majke mi.

I onda se neko dosetio da je to glupo, ta kutija, ili da je neisplativo, pojma nemam, i te čokolade počeo da pakuje u neku poluprovidnu kesu. Em je kesa, em vidiš koliko unutra ima, em je poluprazna. Nikad je više nisam kupila. A ni dobila. Ni to nema veze, ima veze kako da plasiraš ovu čokoladu na strana tržišta kad se zove Najlepše želje, meni na domaćem jeziku ime glupo. Kao da je bombonijera, ona socijalistička kutijčina sa 100 grama bajate čokolade, a ne čokolada. Doduše, i ime Najlepše želje je iz doba socijalizma, kad nam niko nije trebao, naše bilo najbolje, a Milku si mogao da imaš samo ako ti ujak radi u Švajcarskoj. Nego, kad ugledate danas Najlepše želje na rafu, koja vam je asocijacija? Ja kad ugledam, setim se one kutije i kupim Milku. Lepo me ona kesa odbija.

Pred kraj spremanja rum kocki, pade mi na pamet Univerzijada i vrabac Srba, i onaj predlog oko koga su se klali da se taj vrabac zove Dživdžan! Dživdžan, bogtemazo. Da niko sem nas ne može da izgovori, a da svaki učesnik Univerzijade, kad kupuje suvenire, dobije želju da cvili.
Na kraju počnem da lomim mozak, koji je to naš proizvod koji smo brendirali a da bar negde u svetu vrisnu kad ga ugledaju – Srbija. Pa šta god da pomisle, dal da smo rajska zemlja ili, češće, da svi imamo bradu.

Skontam da nemamo, a kontala sam od slaloma dok ne završih rum kocke, jedno dva sata.

I sad se pojedoh.

Vi me ispravite ako grešim.

Mi smo samo brendirali Tita, još onomad, zbog toga su nas zamišljali sa istetoviranom petokrakom na čelu. Pa Miloševića, isto onomad samo malo skorije, zbog njega nas zamišljaju sa bradom, nema veze i ako si žensko. I sad imamo Tadića zbog koga Kluni ne može da spava i jede se da ovaj em što je lepši ne počne i da glumi. Kako nas zamišljaju ne smem da počnem da mislim, nešto između divljaka koji, da prosite, sere gde stigne, šta ćete kad u onom izveštaju piše da milion i po nas nema taolet, i kanibala koji jede Albance.

Novaka ne mešam, njega nismo stvorili mi, da je bilo do nas još bi trčao po kopaoničkim poljima i to samo tri meseca godišnje kad nema snega, njega su stvorili mama i tata a o to se grebe komplet vlast sa pridruženim članicama.

Proizvode imamo samo što nisu brendovi. Nikome sem nama. Da neki od njih nisu kvalitetni – nije tačno.

Zato, u čemu je fora?

Zna neko?

Kako to nismo uspeli ništa od onoga čemu se oduševe stranci, i Amerikanci i Japanci, a i oni između, da pretvorimo u srpski brend?

Pročitajte i

Kako nas je zajebala nepismena Srbija

Osvanulo postizborno jutro u Srbiji. Sunčano. Atmosfera međ’ intelektualnom elitom (bokte!) zgusnuta do pucanja. Juče …

12 komentara

  1. Nemamo pare i nemamo znanje. Kraće rečeno nemamo ništa.

  2. Zapiši prvih deset brendova koji ti padnu na pamet a onda pogledaj spisak i nađi koji je od njih napravila i brendirala država. Ako pogledaš listu najvećih sto svetskih brendova to su sve ili privatne kompanije (IBM, Google, …) ili proizvodi.
    Kad ovo prihvatiš pogledaj Enijakov odgovor i biće ti jasno, s’ tim što se i znanje kupuje. A dodao bih da nemamo ni proizvod.

    O budalaštini „Naše gostoprimstvo je srpski brend“ ne bih u ovom uključivanju.

  3. Ni Milku nije brendirala država, ali se kaže – švajcarska čokolada.

    I nemoj me, molim te sa ljudima, – srpski brend je omladina!

  4. Nije u pitanju ono što ti misliš nego što o tebi misle.

    Srpski brend je Srebrenica. Đoković je na dobrom putu, ako nije već postao. Exit je za usku generacijsku nišu i mahom se vezuje za Novi Sad a ne za Srbiju. Što je i logično, deca idu tamo.

    Pitam se samo šta će na ovu temu na tvom blogu prokomentarisati „Savet za brendiranje Srbije“ 🙂

  5. Upravo sam to objasnila kroz onu bradu… to je brendirana Srbija, nažalost.

    Neće prokomentarisati ništa, mislim neće ni dopreti do njih

    Brend ljudi o brendiranju Srbije (lociranje problema brendiranja Srbije)

    pisah o tome pre više od dve godine 🙂

  6. što, evo upravo nas ovih dana neki amer brendira kao turbo folk državu?
    kul skroz, još cecu za precednika i da nam svane oma

  7. I

    Tacno je da mi nemamo brand po kome smo poznati u svetu, ali to samo pokazuje stanje u ovoj zemlji koja nema ni pravac ni strategiju…Ali vidis ja, kada na rafu vidim „Najlepse zelje“i „Milku“ ja uvek kupim nasu cokoladu, i zato sto mi je lepsa a i zato sto je nasa…sto u toj fabrici rade neki nasi ljudi, i primaju plate od toga. Pa ako cu nekome da stavljam pare u dzep onda barem da ih ostavim nasim radnicima a ne Svajcarcima 🙂 oni ce se nekako snaci, i ako ostanu bez posla, zive u sredjenoj zemlji, pobrinuce se za njih. Imam taj neki trip, mozda sam caknuta „kupuj domace“ sa kojim davim i ukucane 😀 i silno se iznerviram kada mi kupe npr. Rumunski euro krem 😀 nemam ja nista protiv Rumuna ali bih ja ipak Eurokrem :)…Mozda sam caknuta ali tako nekako kontam 🙂

  8. l

    Ne bih da sitnicarim ali bas me interesuje, odakle ti sada Najlepse zelje za rum kocke kada ih nikada vise nisi ni kupila ni dobila? 😉
    Inace, tekst je super. Kao i svaki do sada…

  9. Ne bih se baš složio. IMALI smo mi brendova o-ho-ho… Skoro u svakoj oblasti… Pančevačka „Staklara“ je bila brend. Ili fabrika sijalica „Tesla“. Skoro svaki grad je mogao da se pohvali nekim brendom. A bilo je i planetarnih. Recimo za „Energoprojekt“, ili za „Mostogradnju“ se znalo na svim kontinentima. Znalo se i za „Zmaj“ (traktore). Da ne govorim o našoj vojnoj industriji…

    A šta bi sa tim silnim brendovma? Isto što i sa firmama (i ljudima) koji su ih pravili…

  10. Iva, lepo od tebe, samo, ja nešto imam otpor prema tome da ja kao nešto glumim dobortvora dok se oni koji treba da vode računa o tim platama i ostalom igraju

    Lodestar, pa palo na pamet, otkud ja znam, znaš kako je sa pameću 🙂

    M. Ristić, imali. Nemamo. Šta bi? Koga to pitati 🙂

  11. Pa kako nemamo brend, a Yugo? Poznati smo i preko okeana 😀

    Nemam pojma o brendiranju ni ja, ali znam da kad kažem čokolada mislim na Najlepše želje. Za kesu si u pravu potpuno, ali je po mom ukusu neprevaziđena.Nisam neki sladokusac, al valjda zato više biram 🙂

    Elem, kako ubode baš ovakav tekst baš sad kad se u sred Srbije rodila ljubičasta krava? 😀 😀
    http://www.blic.rs/Vesti/Drustvo/301736/Krava-otelila-ljubicasto-tele-u-Cacku

  12. S
    Srbo-Kanadjanin iz Kine

    Lepenski Vir — koji naravno nije „stvorio“ niko ko ostoji nu poslednjih nekoliko hiljada godina — u iole ozbiljnoj zemlji bi bio dovoljan razlog za „brendiranje“. Mozda ne cele, ali svakako Istocne Srbije. Pa „Gradovi rimskih careva“ (Nis, Caricin grad kod Leskovca, Sremska Mitrovica, Gamzigrad, Kostolac, cak i Beograd — onaj nesrecni Jovijan koji je posle Julijana Apostate vratio hriscanstvu status dozvoljenog, a po Ustavu-sa-asteriskom i Ulpiana na Kosovu-i-Metohiji).

    Malo li je? A dzabe. Nista ni da se narocito pravi ni sreDZuje. Samo malo internetskog PR-a. Pa to valjda mogu i ovi priuceni po Srbiji?

Ostavite komentar