Home / Mahlat na sto načina / Naše pravo na abortus

Naše pravo na abortus

FreeDgitalPhotos.net

Danima mi se vrzma po glavi izjava onog pretendenta na vlast u Americi koji se izlupao o onom legitimnom i nelegitimnom silovanju i koji je rekao da žene veoma retko ostaju u drugom stanju tokom silovanja, a ako se to i desi da, pazi ovamo – žensko telo ima načina da se oslobodi ploda ako ga ne želi, što implicira da žena pomisli – abracadabra –  i dobije spontani, te da u slučaju da ipak dođe do trudnoće i da ta trudnoća bude baš tvrdoglava, kaznu ne treba usmeravati na nedužno zače t život već na silovatelja. Šta mu to znači zna samo on, gde je u tom slučaju silovana žena ne kaže,ova izjava u svakom slučaju ženu svrstava u objekat za rađanje koji nema osećanja, odnosno, žena treba da zaboravi da je silovana, sa radošću iščekuje porođaj i sve tako neke gluposti, zaključno sa tim da voli „plod utrobe svoje“.

U ovogodišnjoj uskršnjoj poslanici, patrijarh nije propustio da žene koje abortiraju nazove ubicama, tačnije – čedomorkama. Čak je izjavio koliko se godišnje abortusa obavi u Srbiji, negde oko pola miliona, on zna iako zvanična statistika ne postoji, biće da mu je dojavio neko odozgo. Tako smo patrijarh i ja završili priču pre nego što smo je i započeli, s bogom nemam problema.

Nego, zakon, bar u Srbiji, reguliše to oko abortusa, do koje nedelje trudnoće se on može obaviti pa čak i kasnije ako je medicinski indikovan, i zbog tog zakona niko nema pravo da me naziva ubicom ako moja odluka bude da ne rodim.

Pre nego što ovo obrazložim – statistike o tome koliko žene, naročito mlade devojke, znaju kako se mogu zaštititi od neželjene trudnoće su poražavajuće. Nedavno je pomenuto da bi u škole trebalo uvesti seksualno obrazovanje, nažalost, kod nas većina ljudi još uvek misle kako će na tim časovima decu učiti u kojim pozama to da rade pa je bilo komentara kako je to neprimereno i kako nikako ne treba tako da se zove jerbo to decu može podsticati na seks.

Dakle, prvo i osnovno, prvenstveno žene, a za njima i muškarce, one koji ne podnose kondom, bolje od žena znaju kada su im plodni dani, kukumavče o verovanju i neverovanju kada je seksualni odnos u pitanju, treba edukovati kako da se zaštite.

Nažalost, edukacija je niska, a i tamo gde je žena vrlo obazriva može da dođe do neželjene trudnoće, dešava se. Obično u tim slučajevima ta trudnoća postaje samo ženin problem, muškarac se prekrsti, začudi, kaže – nemoguće i završio je priču. Da ne vrištite, ima i onih drugih, potenciram ono najgore, kada se žena sama suoči sa tim da mora da donese odluku – ili, ili.

Ono što ne treba da se rodi, ne treba ni da se začne, rekla bih, ali kada se desi…

Postoji hiljadu razloga da žena rodi. Što se mene tiče, to je najbolja stvar koju sam uradila i najlepša stvar koja mi se desila. Ali postoji i hiljadu razloga da ne rodi. Ženu spopada mali milion misli, raznih osećanja, bori se sa predrasudama, retke su one koje odlaze tek tako na abortus. Odluka je bolna, čin je bolan, oporavak je bolan, godinama nakon toga žena broji – danas bi to dete imalo toliko i toliko… Pored toga, abortus može biti veoma opasan, može ostaviti posledice, sve do one najteže da žena nikada više ne može da ostane u drugom stanju.

Ovaj deo zaključujem sa – nisam pristalica abortusa kao kontraceptivnog sredstva, jesam u slučajevima kada žena izvaga i odluči da uradi abortus.

Lična priča:

Većina vas poznaje bar virtuelno moju ćerku. Davnih godina, ja sam plakala u jednoj sobi razmišljajući  šta da radim, rodim ili abortiram. Petnaestak dana pre nego što sam otkrila da sam u drugom stanju njen otac i ja smo prekinuli vezu. Imala sam 24 godine i odlučila sam da ne rodim. Primljena sam u bolnicu na 24 sata, pripremljena  za intervenciju i popela se na onaj ponižavajući sto… I tu, na tom stolu, sekund pre nego što će mi zabosti iglu u venu, promenila sam odluku.

Sa čime sam se sve suočila tokom trudnoće i odgajanja deteta opisano je u knjizi iz koje je ovaj odlomak.

Nikada ništa nisam dobila od ovog društva – dečiji dodatak jer nisam imala presudu o razvodu a ona nosi očevo prezime, pisala sam o tome, kada je imala 12 godina zvanično sam morala da tražim od države da mi je dodeli na staranje, živu su me namaltretirali zaključno sa pitanjem da li ima svoju sobu, hoće reći mi ovde živimo kao po Amerikama, svako dete ima svoju sobu.  Ja sam veći deo bila samohrana majka bez posla. Nikada moja ćerka nije dobila besplatnu užinu u školi, nikada letovanje, nikada knjige, nikada ništa. Nisam ni tražila, ako sam se raspitivala dobijala sam odgovor da su moji roditelji dužni da je izdržavaju jer živim u zajednici sa njima.

Godinama nisam živela sa njima  u zajednici, imali smo samo istu adresu, a kako izgleda obezbediti detetu  letovanja, zimovanja, ispuniti sve želje, nemoguće je opisati. Gde god sam se pojavila gledali su me kao nedovršeno i niže biće, dobro sam ostala normalna. Nas dve jednostavno nismo postojale za ovo društvo u onoj kategoriji kojoj je možda trebala pomoć, ili bar u nekoj statistici.

Ovo sam vam ispričala samo zbog toga što sam ja jedna od onih koja je morala da donese odluku. Da ponovim, smatram je najpametnijom u svom životu i nikada se nisam pokajala, ni onih jutara kada sam se budila a da nisam imala za hleb.

I kad sam kod tog hleba… Živimo u zemlji u kojoj ste čovek samo u predidzbornoj kampanji kada ste ovoj zemlji potrebni kao glasačko telo. U svim ostalim situacijama, ova zemlja, pardon, vlast, donosioci zakona, pokušavaju da vas ne vide i ako imate problem da vas kao vruć krompir ovog društva prebace u tuđe ruke.

Znate, meni se stalno vrzma po glavi – šta bi se desilo da su abortusi zabranjeni, da se uvedu komisije kao što su postojale, da jedna devojka ostane u drugom stanju i da bude prinuđena da rodi. U ovakvoj zemlji. Devojku za udaju koja će ovoj vlasti rađati nove probleme. Ili sina za ženidbu, da ne ukinuše vojsku upotrebila bih i ono patetično – vojnika za armiju. Glasača.

Juče se na Fejsbuku povela rasprava o tome da li smo mi žene ubice nerođene dece. Kažu da jesmo, takav je stav u većem delu civilizovanog sveta, srpskoj crkvi i kojekude. I u onoj zemlji u kojoj su pedofili pokušali da se organizuju i registruju kao stranka. Svašta počne da mi pada na pamet pa mi se pripovraća kad pomislim kako moje dete i ja nismo postojali, kako su ponižavajuće kazne za pedofile, kako crkva zataškava slučajeve pedofilije u svojim redovima, svašta, a ja sam ubica. Zato što sam izvagala da ne želim da rodim.

Zbog svega toga, uvek ću podržati ženu koja odluči da ne rodi. Natereti je bio bi zločin prema njoj i detetu koje ne želi, ili ne sme da želi. Ili par, svejedno. Svako ima pravo da ima decu ili da ih nema.

A da bi me bilo ko nazvao ubicom zbog takve odluke, morao bi da mi stvori mnogo bolje uslove da bi mogao da me natera da mu rodim glasača. Jer ja samo tako to posmatram.

Nisam mašina za rađanje.

U mnogim zemljama sveta, porodice najnormalnije odgajaju decu rođenu sa teškim oštećenjima, čak ih i usvajaju. Kod nas neki lekari, kada se to desi, još uvek savetuju roditeljima da takvu decu smeste u dom, da ne bi patili  i zbog druge dece koju imaju jer je to, valjda sramota. Poznajem dva para koja su svoju decu smestila u domove po savetu lekara. Vidite, tu bih umešala boga, ako je od boga, zašto ga se odricati?

Da li je veći zločin da abortiram ili da se na takav način oslobodim deteta?

Otvorila sam nekoliko pitanja na koja možete dati svoj odgovor.

Da ponovim, zbog onih koji nikada ne razumeju šta sam htela da kažem – nisam pristalica abortusa kao kontraceptivnog sredstva, on ne može niti sme biti kontraceptivno sredstvo.

Jesam pristalica abortusa kao prava na odluku.

Gde će svet ili Srbija završiti u slučaju da im ne rađamo Kosovke devojke ili Obiliće me baš briga.

Neželjena trudnoća se desi ali na ovom svetu se dešavaju mnogo gore stvari pa se i dalje okreće.

 

Pročitajte i

Nije to za Vas

I mi preko pedeset imamo seks. Još uvek, iako to ove od dvadeset ne veruju. I volimo kad se svučemo da izgledamo kao da smo u večernjoj haljini. I da našem muškarcu zacakle oči jer smo porasle velike i više se ne svlačimo u mraku jer nas boli uvo da li imamo celulit, i da li će on da se frapira što naše grudi kao Njutnova jabuka streme ka zemlji, nisu naučile da se odupru gravitaciji i godinama. Mi uživamo bez briga. To ide s godinama.

6 komentara

  1. S

    Ufff. Da li će biti lako diskutovati o ovome s tobom?!
    Al’ da probamo.
    U različitim civilizacijama se različito posmatra šta je početak života. Začeće ili rođenje.
    Ako je začeće početak života, onda to jeste čedomorstvo.
    U hrišćanstvu to jeste čedomorstvo pa bi bilo glupo očekivati od patrijarha da iskaže drugačije mišljenje. To bi bilo protivno stavovima ne samo naše već svih hrišćanskih crkava, a i velikoj većini svih drugih vera. Uostalom, sama si rekla da ti zakon dozvoljava abortus i to danas kada je i pored sekularne države uticaj crkve veliki, a bio je zabranjen dugi niz godina u socijalizmu kada crkva nije smela ni da proviri ispod ćebeta.
    Ja lično bih ostavio na savest onome o kome se radi. Ako misli da je to neophodno i da ne može drugačije….
    Ali, imam za tebe jedno pitanje:
    Ako majka rodi dete i odmah nakon rođenja ga uguši i baci – šta je to? Da li je to zločin i da li treba da odgovara zbog toga?
    A onda…. u čemu je razlika između abortusa i toga? Vremenski period?
    Ili to što je u slučaju abortusa to uradio lekar umesto tebe?
    I još nešto…. Ako već kažeš da s Bogom nemaš problem, nego sa patrijarhom, onda bi mogla imenicu Bog da pišeš velikim slovom, jer ni za to nema čvrstog pravila nego postoji više tumačenja…. ali se na kraju ostavlja na volju onome ko piše jer nije pogrešno ni jedno ni drugo.
    Ali iz poštovanja…..

    Pozdrav,
    Sindža

  2. Što se izjave patrijarha tiče – ja ne živim po crkvenim zakonima nego po nekim drugim, svaka uskršnja poslanica se bavi ženama kao ubicama, smučilo mi se u odnosu na ono što sam pomenula u tekstu, ali da se ne majem time.

    Imenicu bog ne pišem velikim slovom i neću pisati, da ne objašnjavam, otići ćemo na drugu stranu, svog unutrašnjeg boga koji je samo moj, ne delim ga ni sa kim, poštujem, kako god da ga zovem..

    I to što neka žena odmah nakon porođaja ubije svoje novorođenče ima svoje obrazloženje, u psihijatriji uglavnom. I nije isto. I ne može biti isto.

    Nemoj mi, molim te, govoriti o savesti koja se svali samo na ženu. Gde je savest muškarca u svemu tome?

  3. S

    Pa možda da u psihijatriji potražiš obrazloženje i za odgovornost muškarca. I ono postoji.
    Ti nisi muško pa samim tim ne možeš i nećeš nikada ni shvatiti kako razmišlja muškarac.
    Da li je u psihi muškarca ugrađen materinski odnos? Ne u društvu nego u psihi?
    Koliko dece biološki može da ima jedan muškarac? 500, 1.000?! A koliko žena može da ima dece?
    Zašto bi muškarac i žena imali isti stepen odgovornosti? To je nemoguće! Biološki nemoguće. Zato i postoje dva roda; muški i ženski. Oni nikada nisu i nikada neće biti isti.
    Društveni sistemi u kojima živimo nameću i muškarcima odgovornost. I od nje se ne beži tako lako. Ako kažeš muškarcu da ćeš roditi i da ćeš dokazati njegovo očinstvo (što se danas završava veoma brzo i lako)…. ne znam koliko njih će te ‘ladno otkačiti i reći da ga boli uvo.
    S druge strane, ja zaista ne poznajem nikoga ko je imao(la) takvo iskustvo a da je muškarac samo otkačio. Bio je sa njom sve vreme, ali ne može on ići na abortus.
    I koliko znam, zajedno su donosili odluke.
    Možda je to svet u kome ja živim, a negde drugde to nije tako, ali ja taj svet ne poznajem i ne mogu i neću da osuđujem nikoga, a još manje da brinem o tome.

  4. A

    Abortus i crkva. Rekao bih, kurva govori o kurvi – da sam tako površan. U svakom slučaju, crkva jeste kurva, a žena NE, žensko biće koje odluči ne roditi i ne postati još jedan uspješan i dozreo plod balkanskog NEtabu društva. Osim što pokrivaju pedofiliju, sa svojih zlatom obloženih fotelja nam pričaju o moralu i važnosti rađanja koju nam je, eto, jednom propisao neki spis. Pitam se, je l’ i rađanje još neki spis od dva-tri reda koji svaka žena iščitava iz svoje savjesti kada se odluči na takav „zloban čin kao što je abortus“?
    Ne, gora su ona dva-tri reda u dječijoj bilježnici, kada majka treba da pomogne djetetu oko domaćeg zadatka a svjesna je da nema ni za koru hljeba, ni za druge osnovne potrebe (tim osnovnima nikad kraja…). Eto zašto je abortus human. Jer doprinosi da majka odluči o sudbini Onog o čemu inače treba da odlučuje bar do punoljetnosti. Jer doprinosi da se život jedne majke nastavi normalnim tokom i da svoju „pozitivnu devijaciju“ nazvanu ŽELJENA TRUDNOĆA dobije kada je za to vrijeme. Međutim, kriminalna udruga i njeni apologetični pratioci su naučili i mlado i staro da su majke ubice kada učine abortus. Samo normalna bića (koja odudaraju od onog što se danas naziva normalnim) znaju da abortus TREBA da je pravo, kao što si već i rekla. Pravo da se djetetu pruže bolji uvjeti za život. Možda ću zvučati okrutno, ali da je abortus odavno postao normalno, i na kraju krajeva, da su ljudi bili osposobljeni za njega – da li bi ovaj svijet na duši nosio stotine, hiljade, desetine hiljada gladnih i razorenih dječijih života?
    I upravo to, žene nisu mašine za rađanje. Ipak, i kada su im namjere najbolje, i kada svojom voljom rode – one rađaju nove platiše poreza. Ma, dovraga, nije li sve to preko naše volje?!

  5. v

    Dirnuo me ovaj tekst. 100% se slažem sa iznesenim stavom, glavom i srcem.

    Na pojedincima je da za sebe donose odluku o tome žele li decu, a na društvu da im pomogne da imaju decu ako ih žele. Mi kao i druga biološka bića, uglavnom prirodno želimo da imamo potomstvo i da nastavimo da postojimo kao vrsta, rasa, narod, porodica, šta znam, slično kao što želimo da nastavimo da dišemo, pijemo ili jedemo.

    Umesto da se žene nazivaju čedomorkama, bilo bi lepo da im se pomogne da rode i podignu decu, npr

    – da porodilišta budu opremljena i bezbedna
    – da dečija zdravstvena nega bude dostupna i bezbedna
    – da žene mogu da zadrže posao dok podižu decu
    – da mogu da završe školu dok podižu decu
    – da obdaništa budu dostupna
    – da bolovanja zbog dece budu plaćena
    – da oni koji ne rade van kuće dobiju pomoć da podižu decu
    – da decu invalide ima ko da čuva, neguje i pomaže im, osim mame i tate

    Kao što kaže ona engleska poslovica, potrebno je celo selo da se podigne dete.

    Patrijarh je verovatno sve svoje moralne dileme razrešio i sa svoje stane uradio sve što je mogao, još je jedino ostalo da upozori žene koji će njihov moralni status biti ako se odluče na prekid trudnoće. Za slučaj da se im je ta odluka laka i usputna.

    Nemam ništa protiv patrijarha, već protiv iznošenja takvih stavova sa mesta uticaja i moći.

  6. N

    Draga Mahlat, slučajno nabasah na vaš tekst i želim da vam se zahvalim na njemu.

    Ja sam donela malo drugačiju odluku — da ne rodim. Ljudi često nisu svesni da ne postoje „dobre“ i „loše“ odluke, svaki put nas može odvesti na mnoštvo različitih strana.

    Emotivno, žalim zbog svoje odluke. Racionalno, zadovoljna sam što sam je donela.

    „A da bi me bilo ko nazvao ubicom zbog takve odluke, morao bi da mi stvori mnogo bolje uslove da bi mogao da me natera da mu rodim glasača. Jer ja samo tako to posmatram.

    Nisam mašina za rađanje.“

    Razumem ovo, kao što razumem žene koje odluče da rode i žene koje odluče da ne rode.

    Nažalost, mnogo dece se abortira iz pogrešnih razloga koje ste i sami naveli, ali se mnogo dece takođe rađa iz podređnih razloga. Rođeno dete nije uvek željeno dete. Ne govorim o svom slučaju, već o očiglednim primerima — ženama za koje dete predstavlja sredstvo do stizanja do određenog cilja.

    Pitanje abortusa kao odluke ne treba da rešava crkva, jer se na mnogim primerima pokazalo kakve loše posledice može imati zabrana abortusa (što je mahom slučaj u zemljama u kojima je crkva dominantna).

    Ne mislim da treba čekati idealne uslove da bi se imalo dete (u našim uslovima, čekanje na „nešto bolje“ lako se protegne na ceo život, bez ispunjenja), ali mora da se ispuni osnovni emotivni, finansijski i logistički minimum, jer je dete na prvom mestu ljudsko biće, a ne lutka koja se pomera i govori, ili budući glasač, ovca za popunjavanje budžeta, rob jedne države ogrezle u nemar i nezainteresovanost u najboljem, ili otvorenu mržnju i agresivnost, u najgorem slučaju.

    Hvala vam još jednom na tekstu, jer često razmišljam o svoja dva nerođena deteta — jednom pobačenom, jednom abortiranom, imala sam problematičnu trudnoću — i isto tako često, iznenada, otkrijem da plačem.

    Sve najbolje vama i vašoj ćerci, od srca.

Ostavite komentar