PR-ovi i ja

FreeDigitalPhotos.net
Foto: FreeDigitalPhotos.net

Loše mišljenje o PR službama imam još od onda kad su raznorazne firme višak kadra trpale u jednu kancelariju i na vrata kačile natpis PR služba. Kad sam prvi put naletela na to, ušla i pitala šta vam je ovo PR, rekli mi nešto kao – mi smo pablikrilejšns – pa šta radite? – i tu saznam da oni seckaju neke članke iz novina, odnosno da ne rade ništa, to jest, prave neki press kliping i lepe članke u neke ogromne imitacije starinskih foto albuma, i da pojma nemaju šta im je to pablikrilejšns. Bilo to tačno pre 12 godina.

Danas 12 godina kasnije, kad poznajem mnogo PR-ova, kad mi se ćerka sprema za isti posao, kad svaka firma, svaki splav, svaki restoran imaju svog PR-a, uskoro će valjda imati i svaki javni wc, i kad zbog Tetke moram malo PR-ovski da mislim, još uvek sam sluđena tim PR-ovskim zanatom.

Odmah da vam kažem, nisam naučila PR-ovski da mislim, ali naučiću, zato što to može da se nauči. Da ne pomislite da ja nešto hoću da se mešam tamo gde mi nije mesto, ne, neću, naučiću da bih najzad shvatila taj svet kako se ne bih više osećala kao budala kad razgovaram sa nekim od PR-ova. A osećam se često, samo zbog toga što svi vole da budu PR a ne znaju osnovno – da komuniciraju.

Pre nego što kažem šta je meni kao nekome kome se u zadnje vreme obraćaju razni PR-ovi nedopustivo, da kažem i ovo – imam tu sreću da sam upoznala tih nekoliko Pravih PR-ova, kojima skidam kapu zato što su mi pokazali kako svaka stvar ima dva lica – jedno koje se posmatra iz ugla onoga ko „kupuje“ i jedno koje se posmatra iz ugla onoga  ko „prodaje“.

Pošto sam ja bila samo neko ko kupuje, prosto mi je fascinantno to otkriće da sad mogu da provalim šta kupujem, od informacije do robe, samo ako malo obratim pažnju.

Elem, od kako imam Tetku, svaki čas mi se obraća neko od PR-ova u ime svoje firme. Sa svakakvim predlozima. Sve u cilju da meni sutra bude dobro, tako da ponekad pomislim da su PR službe humanitarne organizacije iako znam da nisu.

Pošto ja ovako još PR neuka kapiram da je suština PR-a odnos sa javnošću radi postizanja cilja, odnosno krojenje, kreiranje i „šivenje“ javnog mnjenja u odnosu na ono što „prodajete“ – uslugu, robu, informaciju, šta god, vrlo često se pitam znaju li u određenim firmama kako se njihovi PR-ovi obraćaju potencijalnim klijentima i saradnicima. Par puta sam potpuno besna htela da pišem nekim firmama pa odustala jer shvatam da većina firmi ima tu PR službu zato što je moderno i da ni sami nemaju pojma šta PR treba da radi. Hoćete da mi prodate, šta god, onda morate to da uradite da ne osetim da sam kupila.

Ako neko od vas PR-ova čita ovaj tekst, recite mi, da li je normalno, u skladu sa PR poslom da mi neko ko se ispod mejla potpiše kao PR menadžer neke firme, da predlog da ja dam predlog o saradnji, da mi napiše da nešto planiraju ali da nisu baš sigurni šta, i da se prema meni ponašaju kao da sam njihovo mesto za besplatnu reklamu bez da kasnije kažu bar hvala. Ovo je ugrubo.

Skoro sam dobila ono čuveno „saopštenje za javnost“ (jedno od mnogih) i potpuno sluđena, lepo vidim da je to čista reklama a ne saopštenje, obratim se jednom PRijatelju za objašnjenje (hvaljen bio) i saznam da to jeste reklama a ne saopštenje.

Da vam pojasnim, radi se o tome da je firma imala događaj, lepo se proveli reklamirajući svoje proizvode na manekenkama a onda razaslali okolo saopštenje gde to njihovo može da se kupi. Dva puta, pre ovoga, objavila sam ta njihova saopštenja reklame i oba puta im poslala link do vesti. Možda nije običaj u PR svetu, ali me ne interesuje, spada u dobru komunikaciju i lepo vaspitanje, nijednom ne napisaše jedno obično hvala. Pa izvin’te, ne može više. Hoćete reklamu – platite! Hoćete saopštenje za javnost – naučite da ga pišete ili pozovite nas, imamo mi ko će to odraditi.

Drugi slučaj – dobijem predlog za saradnju. Opet se obratim Prijatelju, on se malo začudi i kaže – pa ne može to tako, reci ti njima to i to. Ja odaslala sitnu knjigu po savetima PRijatelja. Nikad mi ne odgovoriše, čak ni – ne, nama to ne odgovara. Nedopustivo.

Na kraju, savet firmama – džaba vama PR službe sa priučenim PR menadžerima. PR menadžer mora da zna a ne da natuca posao koji radi, nije dobro za firmu.

Živimo u svetu PR-a, sve je PR, da bi mogli da plivate u tom svetu, morate naučiti da plivate a ne da plutate.

Pošaljite svoju lepu devojčicu na visokim štiklicama, kad već mislite da je PR lepa devojčica sa dugim trepuškama, na obuku. Uplatite joj master. Ili neku privatnu akademiju. Isplati se, mada znam da firme ne vole da ulažu u svoje zaposlene, em mogu da im pobegnu na neko bolje mesto, em svoje „kupce“ ne tretiraju kao sastavni deo svog poslovanja, nažalost, jer bez „kupaca“ onoga što radite vi ne postojite.

Ili jednostavno rasformirajte te svoje PR službe i angažujte agencije.

Vidite šta vam se više isplati.

 

 

Pročitajte i

Telma i Luiz

Ti si, draga moja, IPAK, samo žena u svetu koji se organizovao i iskrojio prema muškarcima.I muškarci brane taj svet. Ništa čudno, odvajkad je poznato da svako brani zauzetu teritoriju, raznoraznim sredstvima, pa i onim najsramnijim, ko te pita. Nijedan rat ne bira sredstva pa ni rat polova. Ali to ni po jada.Jadno je što postoje horde žena koje brane taj muški svet. Od kojih je teško biti glasniji.Koje ne interesuje zbog čega su se borile od Klare Cetkin do danas, žene na svim kontinetnima, svih boja kože, svih godišta.

11 komentara

  1. S
    Snežana @skljuc

    Ništa u tekstu nije sporno, izuzev početka teksta, odnosno prvog utiska o PR službi, od pre 12 godina, koji po difoltu nikad neće biti znatno PReoblikovan 🙁
    U školici #bibs1 A tima, upravo je o tome bilo reči.
    Prvi utisak ostaje, teško se menja.
    Otprilike pre, 12-15 godina, pitala sam moju direktorku Marketinga, velika kompanija, da uvedu radno mesto PR-a, na šta mi je ona odgovorila : A šta Vam je to?
    Ovime, sam želela reći, da srpska privreda još nije znala za PR, i naravno da su se sekli članci, dok polako nije krenulo sa edukacijom PR kadra:)
    Ostalo, kažem, sve stoji, ali ide na savest menadžmentu, koji postavlja te “ što trepću, na visokim štiklicama“ :))

  2. I

    Reklamiranje u PR saopstenjima bar ne cini stetu kompaniji, nece biti objavljeno i sta sad.

    A sigurnan sam da si videla ovakve slucajeve:
    http://tangosixblog.com/2012/05/25/otpadanje-plafona-u-avionu-jatov-pr-nastavlja-sa-unistavanjem-reputacije-sopstvene-kompanije/

  3. O

    Nekako imam utisak, na žalost, da se kod nas pozicija PR radnog mesta u raznoraznim ustanovama i firmama formira po onoj staroj narodnoj:“Videla žaba da se konj potkiva….“
    To što mnogi od njih, koji se bave tim poslom nemaju osnovno vaspitanje, a to je da odgovore onom kojeg su oslovili, kao što se npr. Vama desilo, govori koliko treba da se uči, ovde kod nas, od starta, premda, bojim se da ni sa edukacijom ne bismo daleko dogurali, jer, složićetese i edukatori treba da se edukuju, a opet, mi imamo običaj da ono što smo naučili ne retko zaboravimo jer se radi po sistemu:“Veži konja gde ti gazda kaže“ tj. ide se linijom manjeg otpora. E onda i dobijemo PR službe baš onakve kakve ste Vi lepo opisali. Čast izuzecima, jer hoću da verujem da njih ima.

  4. „… kapiram da je suština PR-a odnos sa javnošću radi postizanja cilja, odnosno krojenje, kreiranje i ‘šivenje’ javnog mnjenja u odnosu na ono što ‘prodajete’ – uslugu, robu, informaciju, šta god…“
    Ti kapiraš, ali oni NE kapiraju. Naravno, ne mislim na sve koji su u tom poslu, ali odokativno 80-90 odsto daje mi za pravo da uopštim stvari.
    Ono što mene lično izbezumljuje, pored nevaspitanja (elementarnog), jeste i NEPISMENOST (elementarna). Kakve PR tekstove šalju, ponekad se zapitam da li je neka zajebancija, ili Skrivena kamera…

  5. Ivane, nisam baš najbolje razumela, loš PR, odnos sa klijentima, kim god, što podrazumeva ovo o čemu sam pisala, neće naneti štetu kompaniji, kako ti kažeš. Nije to samo što neće biti objavljeno jedno saopštenje-reklama. Imidž firme se gradi, neguje i čuva… da ne dužim.

    Onda me uputiš na tekst (videla sam) gde piše:

    Zbog čega će Jat vrlo brzo propasti kao avio-kompanija?

    Zbog neprofesionalnog, bahatog, elitističkog i nezainteresovanog odnosa preplaćenih stranački instaliranih nestručnih profesionalaca koji se nalaze u menadžemntu kompanije.

    I u kome takođe piše

    funkciju nadležne osobe za odnose sa javnošću (šefa novog Marketing odeljenja) obavlja osoba sa članstvom u jednoj političkoj partiji sa platom od preko 1.500 evra.

    Ta osoba je procenila da nije potrebno reagovati i izdati detaljnije i smirujuće objašnjenje i izvinjenje. Ne opravdanje jer se ništa vanredno nije dogodilo.

    Što implicira, šta?

  6. P

    Autor sam posta pa da pojasnim. To implicira školski primer (toliko je jasan i očigledan) kako neko ko bi trebao ne radi svoj posao u eksternoj i internoj komunikaciji sa ljudima.

    Jedini dokument javnog akcionarskog preduzeća Jat koje na nedeljnom nivou uzrokuje bar dva novinska teksta u klasičnim medijima je PR mail o novim ponudama za karte.

    Kao što ti nemaš problema ovde, suštinski ćeš samo rasti kao portal i naučiti da budeš veštija u tim igrama, tako je ovom Jat PR-u presmešno jednostavno da od svoje objektivno jadne kompanije napravi privid uzora. Samo treba znati, biti inspirisan i voleti svoj posao.

  7. reklama da se plati a ne da se prave ludi iza objava…

  8. Hvala ti na odličnom i ujednačenom tekstu koji pomaže ono što je najveći problem struke odnosa s javnošću, a to je razdvajanje „žita od kukolja“. Sve što si rekla stoji tako da samo napred. Jedan od poslova osobe koja se bavi odnosima s javnošću bi trebalo da bude i obrazovanje ljudi sa kojima dolazi u kontakt, promocija etičkih vrednosti struke… Na žalost osećaj za dobar PR se nosi od kuće jer se u građenju odnosa nalaze i lepi maniri, pristojnost i kućno vaspitanje… tu imamo problem. Reći HVALA je osnova. Tužno je kada vidimo da to neki ne razumeju.

  9. Citat Miloš:

    Hvala ti na odličnom i ujednačenom tekstu koji pomaže ono što je najveći problem struke odnosa s javnošću, a to je razdvajanje “žita od kukolja”

    Nije ovo problem samo struke odnosa sa javnošću, već svih mogućih zastupljenih struka u Srbiji. Da bi struka odnosa sa javnošću dobro obavljala svoj posao, prvo treba da postoje dobro organizovane firme, sa tačno razdvojenim kukoljima od žita.
    Za sada PR službe jedino dobro funkcionišu u firmama gde su menadžeri ljudi ne stariji od 40 godina. Koji nisu imali PRiliku da rade u državnim preduzećima.
    Ono čega se ja plašim je to da će pollitički „standardi“ u ovoj državi usmeriti mlade ljude u pogrešnom pravcu, što se već dešava. Niko ni ne želi da se izvrše reorganizacije preduzeća, da se postojeći kadar doobrazuje, da se naprave nova radna mesta, sa novim profilima, analitičkim procenama, jer trenutno to nikoga ne interesuje u Srbiji.

  10. m

    email blasts su prilično normalna stvar za PR-ove, jednom kada dospeš na listu teško se skidaš s nje, novinari su navikli na to, ali blogere ne treba tako tretirati. Objavila si im vest dva puta, i to je to, sada si u krugu medija koji dobijaju saopštenja, tu nema ništa čudno.
    Ono što jeste čudno je pismo u vezi sa saradnjom 🙂 da sama predložiš kako biste mogli da sarađujete. Zanima me nastavak…

  11. Nastavak…

    Mejl je bio – planiramo nešto, nismo baš sigurni šta hoćemo, pa bio neki predlog da te bog mili sačuva, po savetu PRijatelja ja napisala da predlažem to i to, a da ono što su oni predložili ne može ni pod razno. Niko nije odgovorio. Bar da mi napisaše da je predlog glup, lakše bi mi bilo.

    U vezi novinara… oni zauzvrat jednog dana dobiju lepe parice od reklama, ako ih već nemaju, ili pakete poklona, znaš kako to ide, paketi kafe, kozmetike, frizeraj, šta ti padne na pamet, zavisi o kojoj se usluzi radi.

    A kod mene sve mufte, pa ne može.

    Vrhunac je bio šok jedne ketering firme kada su čuli da kod mene može reklama ako se plati. Nije im bilo jasno pa mi lepo objasnili da je njihova reklama za ketering kod mene moj neviđen poslovni potez koji će mi doneti uspeh. I tako 🙂

    Svakakve ideje nekima od njih padaju na pamet.

    Naravno, ima i onih pristojnih ali sve nekako imam utisak da su u manjini.

Ostavite komentar